השפעת תוחלת החיים ולוחות התמותה על הפנסיה

השפעת תוחלת החיים ולוחות התמותה על הפנסיה

מהי תוחלת חיים?

תוחלת חיים היא אומדן של הזמן שנותר להישאר בחיים בגיל כלשהו. תוחלת החיים היא מדד סטטיסטי עבור קבוצה מסוימת והשימוש הנפוץ שלה הוא תוחלת חיים בזמן הלידה, כלומר אומדן סך השנים הצפויות למי שנולד.

מהן לוחות תמותה?

לוחות תמותה הן שיטות המשמשות לחישוב אומדן תוחלת חיים. לוח תמותה דורי, היא שיטה על פיה מחשבים את תוחלת החיים של ילידי תקופה מסוימת והוא מתקבל על סמך נתונים לגבי אוכלוסייה שאינה בחיים. על סמך הממוצע של הנתונים האלה מחשבים את אומדן תוחלת החיים. לוח תמותה שוטפת הוא לוח שאמור לשקף את תוחלת החיים של הנולדים כיום וזאת בהנחה התיאורטית (שאינה סבירה), שלא יהיה שינוי בהסתברויות התמותה בעתיד.

מגפת הקורונה שפרצה בתחילת 2020, השפיעה על התמותה אך לא קיימים נתונים לגבי לוחות התמותה משנת 2020 והלאה. ועדת אקטוארים אשר מונתה על ידי רשות שוק ההון פרסמה חוזר ובו הנחה על פיה תהיה תמותה עודפת לאורך השנים:

  • בשנת 2020 – 10% של תמותה עודפת בגילים המבוגרים
  • בשנת 2021 – 10%
  • בשנת 2022 – 6%
  • בשנת 2023 – 4%
  • בשנת 2024 – 2%

השפעת תוחלת החיים על הפנסיה

העלייה של תוחלת השנים במהלך השנים, משפיעה על קרנות הפנסיה מהעובדה שהן צריכות לשלם קצבאות פנסיה תקופה ארוכה יותר, אך מצד שני המרכיב של ביטוחי החיים זול יותר כי אנשים חיים יותר זמן. ההפקדות החודשיות של האנשים לקרנות הפנסיה מורכבות הן מהחלק שמיועד לחיסכון עבור קצבאות הפנסיה בגיל פרישה והן עבור ביטוחים. ככל שמרכיב הביטוחים – ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח חיים – גבוה יותר, כך נמוך יותר החלק המיועד לחיסכון לגיל הפרישה.

קרנות הפנסיה מתייחסות לתוחלת החיים הצפויה בהתאם לגילים שונים. קיימת תוחלת חיים שהיא כללית של העמיתים, וישנן מספר נתונים של תוחלת חיים צפויה לאלה שהגיעו אל גיל פרישה, לאלה שהגיעו לגיל 75, ולאלה שעברו את גיל 90. ההנחה של קרנות הפנסיה היא שתוחלת החיים הצפויה של עמית אשר הגיע לגיל הפרישה, תהיה גבוהה מהממוצע מכיוון שהוא עבר בשלום את תקופת החיים בהם קורים מקרי מוות, כמו תאונות דרכים של נהגים צעירים, מקרי מוות בצבא, וכדומה.

כאשר אדם מגיע אל גיל הפרישה לגמלאות, נקבעת לו קצבת פנסיה חודשית המבוססת על הסכום שהופרש לחיסכון פנסיוני שצבר במשך השנים כולל התשואה של הכסף. את הסכום הזה מחלקים במספר המכונה מקדם המרה והוא מספר החודשים המשוער שנותר לו לחיות וכך מתקבלת הקצבה החודשית. לא ניתן לדעת את מספר השנים שנותר לו לחיות ולכן משתמשים בנתון הסטטיסטי של לוחות ההמרה.

מקדם ההמרה נקבע במועד הפרישה לגמלאות. עד שנת 2012 היו מסלולי חיסכון שמקדם ההמרה נקבע ביום ההצטרפות לחיסכון והוא נקרא "מקדם המרה מובטח". אך מסלולים אלו בוטלו לאחר שנת 2012.

מקדם ההמרה מחושב על פי מספר נתונים של המבוטח:

  • גילו במועד פרישה לגמלאות
  • מינו
  • מצבו המשפחתי בעת פרישה
  • תוחלת החיים הצפויה
  • ריבית תעריפית
  • מספר הקצבאות אותן מבקש המבוטח לקבל
דוגמא

יורם צבר בחיסכון הפנסיוני שלו 1.52 מיליון שקלים והובטח לו כי יקבל מקדם ההמרה לקצבה שלו היא 190. לכן הוא יקבל יורם קצבה פנסיה חודשית של 8,000 שקלים לכל חייו כאשר החישוב הוא 1,520,000/190 .