ריבית תעריפית

ריבית תעריפית

ריבית תעריפית

"ריבית תעריפית" (מוכרת גם בשם, "ריבית תחשיבית") היא הריבית אשר חברות הביטוח מניחות ומצפות שתוכלנה להשיג על השקעותיהן בשוק ההון. בהקשר לחיסכון פנסיוני, השימוש במונח ריבית תעריפית הוא בנוגע לפוליסות פנסיה הכוללות את מקדם המרה לקצבה.

קצבת הפנסיה החודשית

כאשר אדם מגיע אל גיל הפרישה, והוא חסך עד אז חיסכון פנסיוני, הוא מתחיל לקבל קצבת פנסיה חודשית להמשך כל ימי חייו. חישוב הקצבה מביא בחשבון את הסכום שצבר עד שהגיע לגיל פרישה וכן את סכום הכסף שייצבר לו מרגע הגיעו לגיל זה ועד יום מותו כפי שמראות טבלאות התמותה בהן משתמשים בשוק ההון. בשנים האחרונות הריבית התעריפית היא 4.26%. במילים אחרות, ההנחה היא כי קרן פנסיה תניב תשואה כזאת.
ההנחה שהביאה לקביעת ריבית תעריפית של 4.26% מתבססת, בין השאר, על אגרות חוב מיועדות אותן מנפיקה המדינה לקרנות הפנסיה, אשר מניבות על 30% מהנכסים שלהן, תשואה של 4.86% (נכון עד לשינוי האחרון). ואילו יתרת הנכסים, מעבר ל-30% הנ"ל יושקעו בשוק ההון ועליהם תשיג קרן הפנסיה, על פי ההערכה, תשואה של 4%

מקדם המרה לקצבה

מקדם המרה לקצבה בתוכנית פנסיונית הוא היחס בין הצבירה ההונית בתוכנית לבין קצבת הפנסיה החודשית הצפויה להיות משולמת בגינה. הנתון הרלוונטי לחישוב מקדם הקצבה הוא תוחלת החיים הצפויה ולפיה מחשבים את מספר תקופות התשלום לאדם בשארית חייו. מקדם הקצבה מתקבל מחלוקה של סך החיסכון שנצבר במספר התשלומים החודשיים הצפוי בתשלומי קצבת פנסיה חודשית. לחישוב זה מתווסף מקדם קצבה אישי לכל עמית על פי תנאים אישיים שמתקיימים אצלו.

דוגמא

מבוטח צבר בחיסכון הפנסיוני שלו 2 מיליון שקלים והובטח לו כי יקבל מקדם ההמרה לקצבה של 200, הוא יקבל קצבה פנסיה חודשית של 10,000 ש"ח לכל חייו כאשר החישוב הוא 2,000,000/200 .