ביטוח מנהלים או קרן פנסיה

ביטוח מנהלים או קרן פנסיה

ביטוח מנהלים או קרן פנסיה?

החל משנת 2008 מחויבים המעסיקים לבצע הפרשות לביטוח פנסיוני עבור העובדים השכירים שלהם. ומשנת 2017 מחויבים גם העצמאים להפריש כסף לביטוח פנסיוני.
רוב הציבור חוסך כיום את החיסכון הפנסיוני שלו או בביטוח מנהלים או בקרן פנסיה. כדי לדעת מי מהם מתאים למישהו, כדאי להבין במה הם נבדלים. יש שוני באופן ההתקשרות למבוטח, בעלויות, בסוגי הביטוח שהם מאפשרים, ובתנאי הביטוח למשל במקרה של אובדן כושר עבודה, או שארים (מקרה מוות) ועוד.
החיסכון בשני אפיקי החיסכון מיועד לתשלום של קצבת פנסיה חודשית כאשר החוסך יגיע אל גיל הפרישה. בשנת 2023 גיל הפרישה לנשים הוא 62 ושמונה חודשים (יגדל עד שנת 2032 ל-65 שנים), וגיל הפרישה לגברים הוא 67.

מהו ביטוח מנהלים?

ביטוח מנהלים היא תוכנית המשלבת חיסכון עם ביטוח חיים והיא מוכרת על ידי משרד האוצר כמכשיר לביצוע חיסכון פנסיוני. השם "ביטוח מנהלים" הוא כיום שיווקי בעיקר והוא מיועד לכלל העובדים ואינו מיועד רק למנהלים. בעבר הביטוח הזה הוצא לעובדים אשר עבדו בחוזים אישיים, ואלה היו מנהלים או בכירים אחרים. ביטוח מנהלים הוא חוזה שבין המבוטח לבין החברה המבטחת.

מהי קרן פנסיה?

מטרת תוכניות הפנסיה השונות בקרנות הפנסיה היא להבטיח לעמית בקרן, המשך הכנסה לאחר שזו נפסקה, או לשאיריו. ההסכם של קרן הפנסיה עם העמיתים שלה מבוסס על תקנון הזהה לכל העמיתים והוא יכול להשתנות לאורך השנים מה שיחייב את כולם.

ערבות הדדית מול חוזה

קרן פנסיה מבוססת על תקנון אשר זהה בתנאים שלו לכל העמיתים החוסכים. התקנון יכול להשתנות, מה שמחייב את כל העמיתים, כלומר, התקנון מבוסס על עקרון ההדדיות. כספי העמיתים המופקדים בכל חודש, משמשים בין השאר לתשלומים של קרן הפנסיה. למשל התשלומים החודשיים המשולמים לעמית הנמצא בגמלאות או מקבל קצבת נכות מקרן הפנסיה, ממומנים על ידי ההפקדות החודשיות של העמיתים. במילים אחרות, כל המבוטחים בקרן הפנסיה ערבים אחד לשני והקרן הפנסיה אינה מרוויחה מהביטוח עצמו.

בביטוח מנהלים, הפוליסה של המבוטח היא חוזה אישי בינו לבין החברה המבטחת, ואין היא תלויה בגורמים אחרים. לאחר הוצאת הפוליסה חברת הביטוח לא יכולה לשנות את התנאים כפי שהם מוגדרים בה.

מקדם המרה

מקדם המרה בשני אפיקי החיסכון, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים, ועל פיו נקבעת הקצבה החודשית למבוטח, כאשר יגיע את גיל הפרישה. מקדם זה נקבע על פי תוחלת החיים הצפויה למבוטח על מנת שהכסף שנצבר בחיסכון יספיק לכל התקופה.

מקדם המרה מובטח אינו משתנה לאורך חיי החיסכון וגם בתקופת שלאחר הפרישה לגמלאות. בשנת 2013 בוטלה האפשרות של מקדם המרה מובטח למעט לחוסך שהחל תוכנית חיסכון כאשר עבר את גיל 60. כדי לשמור על הזכות לקבלת מקדם המרה מובטח, חייב המבוטח להמשיך את תוכנית הביטוח עד למועד הפרישה שלו לגמלאות. אם התשלומים השוטפים לביטוח הפנסיוני הופסקו, חייב המבוטח לשמור על מקדם ההמרה המובטח, אם באמצעות הפקדות עצמאיות או על ידי הסדר ריסק.

בביטוח מנהלים מקדם ההמרה נקבע בסמוך לגיל הפרישה ולמועד בו יתחיל החוסך לקבל קצבת פנסיה חודשית. עד שנת 2013 היו פוליסות של ביטוח מנהלים עם מקדם המרה מובטח
בקרן פנסיה מקדם ההמרה יכול להשתנות במהלך השנים והוא נקבע רק בגיל הפרישה.

דוגמא

דניאלה צברה בחיסכון הפנסיוני שלו 1,440,000 ₪ והובטח לה כי תקבל מקדם ההמרה 180. לפיכך היא תקבל קצבה חודשית של 8,000 לכל חייה כאשר החישוב הוא 1,440,000/180 .

ביטוח חיים

שני אפיקי החיסכון מכילים מרכיב של ביטוח חיים, אך האופן שבו מקבלים את הפיצוי במקרה של מוות הוא שונה. בביטוח מנהלים מקבלים המוטבים של המבוטח סכום חד פעמי, לעומת קרן פנסיה שתשלם לשאירי המבוטח קצבה חודשית.
יש שוני בין שני אפיקי החיסכון הפנסיוני בדבר הגדרת המוטבים לקבלת התשלום במקרה של מוות. בקרן פנסיה, השאירים של העמית הם הזכאים ומדובר בבן או בת זוג והילדים של העמית. במקרה שאין משפחה לעמית, השאירים הם הוריו.
לעומת זאת הגדרת המוטבים במקרה של מוות, במסגרת של ביטוח מנהלים, כוללת את כל מי שהוגדר בפוליסה כמוטב, ולאו דווקא מי שהם קרובי משפחתו. המוטבים בביטוח מנהלים מקבלים סכום חד פעמי או תשלומים חודשיים לתקופה מוגבלת.

אובדן כושר עבודה

ביטוח אובדן כושר עבודה נועד להבטיח לחוסך, תשלום קצבה נכות חודשית במקרה ולא יוכל להמשיך לעבוד בשל מצבו הבריאותי. לחוסך בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים מופרש חלק מההפקדה החודשית שלו, סכום מסוים עבור ביטוח אובדן כושר עבודה, וישנם מסלולים שונים שבהם רכיב זה משתנה.

בקרן פנסיה, הביטוח למקרה של אובדן כושר עבודה מכסה בדרך כלל רק את המקרה של אובדן מוחלט של היכולת לעבוד בכל מקצוע המתאים לכישורי המבוטח. אך אם המבוטח לא יכול לעבוד במקצוע המסוים שבו הוא עבד, אך יכול לעבוד במקצוע אחר הוא לא זכאי לקצבת נכות.
בביטוח מנהלים מכוסה המבוטח גם במקרה של אובדן כושר עבודה במקצוע בו עבד המבוטח, למרות שיכול לעבוד בעבודה אחרת, והוא יקבל קצבה חודשית בשל הנכות.

ויתור על ביטוח נכות

בקרן פנסיה מקיפה החוסך אינו יכול לוותר על המרכיב של ביטוח הנכות.
חוסך בביטוח מנהלים יכול לבחור מסלול של חיסכון פנסיוני אשר אין בו ביטוח מפני נכות, והמעסיק אינו יכול שלא לבצע את ההפרשות לביטוח הפנסיוני על פי החוק. אך אם תיגרם נכות, החוסך לא יהיה זכאי לקבלת קצבת נכות הן מחברת הביטוח והן מהמעסיק.

נכות עקב מחלות קימות

הביטוח של אובדן כושר עבדה בקרן פנסיה מקיפה כולל גם מקרים שבהם מאבד החוסך את כושר העבודה שלו גם בשל מחלה שהייתה קיימת בעת הצטרפותו לתוכנית. הכיסוי הביטוח מכסה נכות אם עברה תקופה של 5 שנים ממועד ההצטרפות לקרן. חוסך שהצטרך לקרן פנסיה והייתה לו מחלה בעת הצטרפותו לקרן, מחליט לעבור לקרן פנסיה אחרת. הוותק שהוא צבר על המחלה בקרן הפנסיה הראשונה, נשמרת גם לשנייה והוא לא ייאלץ לצבור 5 שנות וותק מחדש.
יחד עם זאת קרן פנסיה יכולה לסרב לקבל חוסך בשל מצבו הבריאותי, או להחריג מחלות מסוימות מהביטוח כך שהכיסוי הביטוחי לא יכול על מקרה של אובדן כושר עבודה או של מוות כתוצאה ממחלות אלו. לחילופין יכולה קרן הפנסיה לקבוע תמחור שונה או תנאים אחרים לכיסוי במקרה של נכות או מוות ממחלות קיימות. אדם אשר קרן הפנסיה סירבה לבטחו בשל מחלה קיימת יכול לבחור את אחת מקרנות הפנסיה הנבחרות ("קרנות ברירת המחדל") שהצטרפות אליהן לא מותנית במילוי שאלון רפואי.
לקרן פנסיה מותר להחריג מהביטוח מחלות מסוימות (כלומר לקבוע כי הכיסוי הביטוחי לא יחול במקרה של אובדן כושר עבודה או מוות כתוצאה מאותה מחלה) או לקבוע תנאים נוספים (כמו תמחור שונה) לצורך הכיסוי הביטוחי.

ביטוח מנהלים אינו מבטח מקרים של אובדן כושר בשל מחלה קיימת, אלא אם כן הגיעו להסכמה לגבי הפרשות גבוהות יותר עבור אובדן כושר עבודה.
החיסכון הפנסיוני במסגרת ביטוח מנהלים אינו מבטח בדרך כלל את החוסכים מפני אירועים הקשורים במחלות קיימות. עם זאת המבוטח וחברת הביטוח יכולים להסכים כי הביטוח יכסה גם מחלות קיימות, אולם במקרה כזה הפרמיה החודשית שישלם המבוטח תהיה גבוהה יותר.

פרמיה

חברת הביטוח אשר מנהלת את ביטוח המנהלים לוקחת את הסיכון של התרחשות אירוע אצל המבוטח ולכן הפרמיה היא גבוהה יותר והיא מגולמת בתעריף של הפוליסה.
כאשר מדובר על קרן פנסיה, כלל המבוטחים בקרן לוקחים את הסיכון במקרה של תשלומים למבוטחים אחרים בקרן. מכיוון שקרן פנסיה אינה לוקחת סיכון, היא לא גובה פרמיה על הסיכון והתעריף לביטוח הוא זול באופן משמעותי מאשר בביטוח מנהלים.

גובה ההפקדה החודשית

בביטוח מנהלים לא קיימת הגבלה על גובה ההפקדות החודשיות לפנסיה. לכן, כאשר מדובר ברמות שכר גבוהות, ניתן ליהנות מתנאי הפוליסה בביטוח מנהלים.

בקרן הפנסיה קיימת תקרת הפקדה המגבילה את גובה ההפקדות החודשיות. תקרת ההפקדה לקרן פנסיה היא 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק אשר עומד בשנת 2024 על 12,536 ₪ . לכן תקרת ההפקדה בשנת 2024 היא 5,139.76 ש"ח לחודש והיא כוללת את הפרשות המעסיק + הפרשות העובד + ההפרשות לפיצויים. הפקדות שהן מעבר לתקרת ההפקדה החודשית מועברים באופן אוטומטי לקרן פנסיה משלימה אותה מנהלת אותו הגוף המנהל את קרן הפנסיה. יש לדעת כי ההפרשה מעבר לתקרה, אינה מזכה בהטבת מס.

אופן ההשקעה

ביטוח המנהלים משקיע בשוק ההון את כספי החוסכים, על פי מסלול ההשקעה שבחר המבוטח. לפיכך הוא מושפע, לחיוב או לשלילה, מהתנודות אשר בשוק ההון.

עד שנת 2022 קרן פנסיה מקיפה השקיעה 30% מכספי החוסכים באגרות חוב ממשלתיות מיועדות הצמודות למדד ונושאות ריבית של 4.86%. מנגנון זה בוטל בשנת 2022 ובמקומו מפרישה המדינה כספים לקרן ייעודית אשר תפקידה הוא להשלים את התשואה לחוסכים לכדי 5.15% על 30% מכספי החוסכים.