דחיית קצבת אזרח ותיק

דחיית קצבת אזרח ותיק

דחיית קצבת אזרח ותיק

כאשר אדם מגיע לגיל הפרישה (נכון לשנת 2023 : 62 ושמונה חודשים לאישה, 67 לגבר) הוא זכאי לקצבת אזרח ותיק בכפוף להכנסה שלו מעבודה. אם אינו זכאי לקצבה בשל הכנסות מעבודה, או זכאי לקצבה חלקית והחליט לוותר על קבלתה, הוא יקבל בהמשך תוספת לקצבה. התוספת היא של 5% עבור כל שנה של דחייה עד גיל הזכאות והיא כוללת, מלבד הקצבה הבסיסית, גם את תוספת הוותק.

תוספת דחיית קצבת אזרח ותיק מירבית היא 3 שנים לגבר (מה שיזכה אותו בתוספת של 15% קצבה בסיסית + תוספת וותק) ובין 5 ל-8 שנים לאישה (תלוי מתי היא תגיע לגיל הפרישה לפי מועד לידתה)

מבחן ההכנסה לבדיקת זכאות לקצבת אזרח ותיק מתבצע בין גיל הפרישה לבין גיל הזכאות לקבלת הקצבה (70 לגבר ואישה), והוא נעשה על פי חישוב שנתי. לאחר גיל הזכאות, זכאי כל אחד לקבלת קצת אזרח ותיק ללא קשר להכנסתו מעבודה. מחשבון של מבחן ההכנסה, ניתן למצוא באתר של ביטוח לאומי בקישור הזה.

אם לא הוגשה תביעה לקצבת אזרח ותיק החל מגיל הפרישה או שהוגשה תביעה ונמצא שאינו זכאי, אזי בשני המקרים תתקיים זכאות לתוספת של דחיית קצבת אזרח ותיק.
אדם שהכנסתו מעבודה במהלך תשעה חודשים בשנה מסוימת, גבוהה מהסכום המזכה בקצבה מלאה או חלקית, הזכאות לתוספת דחייה תיחשב כאילו ההכנסה הזו הייתה לאורך כל השנה.

כדאיות דחיית קצבת אזרח ותיק

כאשר מחשבים האם כדאי לדחות את קבלת קצבת אזרח ותיק, יש להביא בחשבון, בין השאר, את מספר השנים בהן יתקבלו קצבאות כולל התוספות אל מול השנים שלא התקבלה קצבה כלל בשל ויתור. לא ניתן לדעת במדויק כמה שנים תתקבל התוספת בשל הדחייה ולכן יש להסתמך על תוחלת החיים בישראל, אשר בשנת 2019 עומדת על 80.79 לגברים ו- 84.36 לנשים.

למי שממשיך לעבוד ומרוויח עד 8,719 ₪ ברוטו לחודש, מגיע קצבת אזרח ותיק מלאה. מי שמרוויח 8,720 ₪ ומעלה, מגיעה קצבת אזרח ותיק חלקית, כאשר ההפחתה מהקצבה היא 60% מהסכום שמעל ההכנסה המקסימלית המזכה בקצבה מלאה.

דוגמא

ירון זכאי לקצבת אזרח ותיק של 2,520 ₪ בחודש (כולל תוספת ותק). הוא מרוויח 9,719 ₪ ברוטו בחודש וגם מקבל קצבת אזרח ותיק. הקצבה היא חלקית מכיוון שעבר את תקרת הכנסה המזכה בקצבה מלאה.
ירון הרוויח 1,000 ₪ מעלהתקרה, ולכן יש לו הפחתה של 60% מסכום זה, כלומר הפחתה של 600 ₪ מהקצבה. לפיכך הוא מקבל במקום קצבה בסיסית + תוספת ותק המסתכמים ב- 2,520 ₪ רק קצבה חלקית של 1,920 ₪.

יש להביא בחשבון כי ההכנסה ברוטו לפיה נעשה החישוב של מבחן ההכנסה, כוללת גם שווי אחזקת רכב וכן שווי נייד.
בבחינת הכדאיות של דחיית הקצבה יש לזכור כי מי שעובד ומקבל באותו הזמן קצבת אזרח ותיק, אינו משלם דמי ביטוח לאומי ולא דמי בריאות, למעט דמי בריאות היורדים מהקצבה בגובה של 216 ₪ ליחיד או 311 ₪ לזוג.

כל הנתונים כאן נכונים לשנת 2023

 

 

דחיית קצבת אזרח ותיק (דחיית קצבת זקנה) נשקלת על ידי מי שמרוויח מעל תקרת ההכנסה המזכה בקצבה חלקית בלבד. דחייה המזכה בתוספת של 5% לשנת דחייה.